Alle artikelen

Het verhaal van ZorgConsulent Hilly

  • Categorie: Fysiek gezond
  • Categorie: Interview
  • Leestijd: 6 min
  • Datum: 10 november 2023

Onze ZorgConsulenten spreken dagelijks verzekerden die vragen hebben over gezondheid en zorg. Sommige verhalen maken grote indruk op hen. In dit verhaal vertelt ZorgConsulent Hilly hoe zij niet alleen meedenkt met een klant, maar ook omdenkt.

Hilly: ‘Vandaag dacht ik weer aan een mevrouw die ik nog helemaal niet zo lang geleden heb gesproken. Het was heel fijn om iets voor die mevrouw te doen en ze was er ook heel erg blij mee. Deze mevrouw moest een nieuwe knie. Het was eigenlijk niets bijzonders. Maar zij was mantelzorger van haar man. Haar man heeft Parkinson en ze doet heel veel voor hem. Hij zit in een rolstoel en hij kan niet alleen thuis blijven. Hij heeft veel zorg nodig. Omdat ze niet wist hoe ze die zorg moest regelen, had ze haar operatie al twee keer afgezegd'.

Verschillende opties

'Ze belde met ONVZ, want ze dacht: “Hoe moet dat straks? Ik moet naar het ziekenhuis en ik mag dezelfde dag naar huis. Maar ik kan hem niet tillen. Ik kan hem dan niet helpen, dus hoe gaan we dat doen?” Ze wilde zelf graag naar een zorghotel. Maar ja, ze zat ze ook met haar man. Ik heb toen samen met haar gekeken naar de mogelijkheden.

We hebben twee opties bekeken, want het heeft natuurlijk ook met geld en met de polisvoorwaarden te maken. Mevrouw was niet verzekerd voor het zorghotel. We konden het wel zo doen dat zij haar verblijf in het zorghotel zelf zou betalen. Haar man kon dan mee en wij vergoeden dat als vervangende mantelzorg, omdat er anders iemand bij haar man in huis zou moeten zijn om hem te verzorgen. Dat is duurder dan de vervangende mantelzorg in het zorghotel. Ik heb een zorghotel voor haar gezocht waar dit zo kon. Dus dat was optie één. Optie twee was dat haar man in het zorghotel verblijft op basis van eerstelijns verblijf en dan zou mevrouw bij hem op de kamer gaan. Dus dan was hij de patiënt. En komt zij mee'.

Oplossing gaf rust

'Ik heb meerdere keren contact gehad met het zorghotel hierover. En ook met mevrouw. We hebben de mogelijkheden besproken en ik heb voor haar toen de hele berekening gemaakt. Want dat is ook belangrijk: wat gaat het u kosten? Als u kiest voor optie één, dan bent u de patiënt en gaat uw man met u mee en dan zijn dit de kosten. Stel dat uw man een verwijzing krijgt van de huisarts voor eerstelijns verblijf, dan kunt u met hem mee. En dan bedragen de kosten, afhankelijk van of u nog zorg nodig heeft of niet, voor 14 dagen zoveel. Ik heb alles voor haar op de mail gezet. En ook voor het zorghotel zelf. Nou die vonden optie twee een prima oplossing, want dat was in hun voordeel. Dus ze zeiden: als de klant voor optie twee gaat, dan maken we voor die mevrouw een mooie deal. Dan hoeft ze een bepaalde toeslag niet te betalen. Dat er meerdere opties waren en dat ze zelf kon kiezen gaf haar zoveel rust. En ik vond zelf dat ik een hele leuke oplossing had bedacht en goed contact heb gehad met de klant. Het maakte voor die mevrouw en meneer echt een heel verschil'.

Wilt u advies van de ZorgConsulent?

De ZorgConsulent helpt u graag met meer informatie en advies. U kunt een terugbelverzoek achterlaten. Dan wordt u teruggebeld op de tijden die u aangeeft.

 

Voor declaratie-/dekkingsvragen kunt u contact opnemen met ons Service Center. De snelste manier is via live chat.