Klachten over Wlz-zorg
Er zijn verschillende instanties waar u uw klacht kenbaar kunt maken.
Bent u niet tevreden over de diensten van het zorgkantoor, een zorgverlener of over de zorg die u heeft ontvangen? Dan zijn er verschillende instanties waar u uw klacht kenbaar kunt maken. Hieronder lichten we de verschillende mogelijkheden toe.
Zorgorganisatie
Met een klacht over een zorgverlener of de ontvangen zorg kunt u altijd terecht bij de organisatie die de zorg heeft verleend (de zorgorganisatie). Zij hebben een klachtenfunctionaris die uw klacht in behandeling neemt en samen met u naar een oplossing zoekt. Wilt u een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris, neem dan contact op met uw zorgorganisatie.
Onafhankelijke cliëntondersteuning
Als u te maken heeft met zorg en ondersteuning uit de Wet langdurige zorg (Wlz) heeft u recht op gratis cliëntondersteuning. De cliëntondersteuner kan u onder andere helpen wanneer u een klacht heeft. Wilt u gebruikmaken van deze cliëntondersteuning? Kijk dan voor meer informatie op de website Regelhulp van het ministerie VWS.
Zorgkantoor
U kunt met uw klacht ook altijd terecht bij uw zorgkantoor. Via de website van Zorgverzekeraars Nederland kunt u opzoeken onder welk zorgkantoor u valt: www.zn.nl/Zorgkantoren. Op de website van uw zorgkantoor staat precies omschreven hoe u een klacht kunt indienen.