ONVZ

Waarom wordt mijn declaratie niet (volledig) vergoed?

Heeft u een declaratie bij ons ingediend en worden niet alle kosten vergoed? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Deze lichten we hier toe. Een overzicht van uw declaraties met uitleg vindt u in de ONVZ-app en MijnONVZ bij 'Mijn zorgoverzicht'.

Eigen risico

De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Iedereen die 18 jaar of ouder is, betaalt een verplicht eigen risico voor zorg uit de basisverzekering. De overheid stelt de hoogte hiervan jaarlijks vast. Voor 2024 is het eigen risico € 385. Dit betekent dat u de eerste € 385 zelf moet betalen. Alles boven dat bedrag wordt vergoed uit uw basisverzekering.

Een bezoek aan de dermatoloog, bepaalde medicijnen of bloed laten prikken via de huisarts zijn voorbeelden van zorg die onder het eigen risico vallen.

Heeft u zelf gekozen voor een vrijwillig eigen risico, bovenop het verplicht eigen risico? Bijvoorbeeld € 500? Dan moet u de eerste € 385 + € 500 = € 885 zelf betalen.

Lees meer over het eigen risico >

Eigen bijdrage

In sommige gevallen moet u een wettelijke eigen bijdrage betalen. Dit is iets anders dan het eigen risico. De overheid bepaalt elk jaar voor welke zorg u moet bijbetalen en hoeveel dit is. Dit geldt bijvoorbeeld voor kraamzorg thuis of een hoortoestel. Onze aanvullende verzekeringen vergoeden deze wettelijke eigen bijdrage soms wel.

Lees meer over de eigen bijdrage >

Niet (volledig) vergoed

Het kan zo zijn dat een declaratie niet voor (volledige) vergoeding in aanmerking komt. Bijvoorbeeld omdat: 

  • uw basis- en aanvullende verzekeringen geen vergoeding bieden voor de gemaakte zorgkosten
  • uw verzekering een maximaal bedrag/percentage per jaar vergoedt voor deze zorg
  • u de volledige vergoeding voor dat jaar al ontvangen heeft
  • sprake is van een maximale vergoeding, omdat uw zorgverlener geen contract met ons heeft

Bekijk alle vergoedingen >

Informatie ontbreekt

Soms wordt uw declaratie niet vergoed omdat er aanvullende informatie ontbreekt. Denk bijvoorbeeld aan een verwijzing van een huisarts of een machtiging. Als dit het geval is, ziet u dit terug in de ONVZ-app en MijnONVZ. U kunt de declaratie dan opnieuw bij ons indienen met daarbij de aanvullende informatie die eerder ontbrak.

Specificatie in de ONVZ-app en MijnONVZ

Voor een overzicht van al uw declaraties, kijkt u in de ONVZ-app of MijnONVZ. Voor elke declaratie vindt u daar bovendien een specificatie van de vergoeding en kosten die u eventueel zelf moet betalen.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties